Het idee achter Unité D'habitation is het creeeren van een perfecte stad in een gebouw.
Het gebouw moest van alle gemakken voorzien zijn zodat de bewoners bij wijze van spreken het gebouw niet meer uit hoefden.
Het gebouw moest van alle gemakken voorzien zijn zodat de bewoners bij wijze van spreken het gebouw niet meer uit hoefden.
Zoals op onderstaande afbeelding te zien is, is onder het gebouw ingericht als parkeerplaats,
onderin zitten de servicefaciliteiten van het gebouw, daarna volgen de appartementen die aan een "straat" liggen. Middenin het gebouw is er een shopping street met winkeltjes.
Bovenin is een daktuin met zwembad, fitnessruimte en crèche.
Zoals in onderstaande afbeelding te zien is, beslaat elk appartement 2 verdiepingen. Je komt het appartement binnen via de "straat".
Hieronder een impressie van de gezamelijke "straat" waaraan de deuren van de appartenten grenzen. Het onderste appartement heeft de deur links in de gang. Het bovenste appartement heeft de deur rechts van de gang.
Zoals in onderstaande afbeelding te zien is, middenin het appartement de slaapkamers en de badkamer, met aan de ene zijde en aan de andere kant leefruimte.
De ruimte die je binnenkomt vanuit de "straat" dient als gang met keuken met een trap naar boven of benede.
In deze afbeelding is ingezoomd op één appartement.
VORMSOORTEN EN VORMCONCEPTEN
Het gebouw Unite D'habitation ga ik analyseren op VORMSOORTEN en VORMCONCEPTEN.
VORMSOORTEN
VORMSOORTEN
Bij het ontwerp van Unite D'habitation valt op dat le Corbusier voornamelijk gebruik gemaakt heeft van de vormsoorten Collectie en Stapelen.
In onderstaande afbeelding is dat duidelijk te zien aangezien je een steeds terugkerend patroon kunt ontdekken tussen twee doorgetrokken dichte horizontale lijnen. Deze collectie aan patronen van dichte lijnen laat weer vierkanten en rechthoeken ontstaan in het vlak die eruitgesneden lijken te zijn.
Doordat dit patroon steeds terugkeert van de begane grond tot aan het dak (echter, elke verdieping is het spiegelbeeld van de vorige verdieping) kun je spreken van een COLLECTIE van patronen die zich opSTAPELEN in het gebouw.
Echter, als je het gebouw goed bekijkt zie je dat Le Corbusier expres één laag uit een vlak in dit gebouw een afwijkend patroon geeft zodat het ritme in het gebouw niet helemaal hetzelfde is waardoor het gebouw saai zou kunnen worden.
Dit afwijkend patroon is ook in de voorgevel (onderstaande afbeelding) goed te ontdekken.
Dit afwijkend patroon is ook in de voorgevel (onderstaande afbeelding) goed te ontdekken.
VORMCONCEPTEN
Deze DISCONTINUITEIT van patronen in het gevelbeeld is meteen één van de VORMCONCEPTEN die ik wilde bespreken. Andere Vormconcepten die in dit gebouw terugkomt zijn CONTRAST en OPEN en DICHT.
Zoals in bovenstaande afbeeldingen te zien is bestaat de schil van het gebouw namelijk voornamelijk uit OPEN stukken die omlijnd worden door DICHTe lijnvormige vlakken.
In het interieur is het echter totaal andersom. Zoals in onderstaande afbeelding te zien is, bestaan de binnenmuren van het gebouw meer uit DICHTe vlakken waarin zich OPEN stukken bevinden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten